22 december 2013

Bethlehem och påven Francis



2013-12-17 " Vi kan inte tänka på julen utan att tänka på det heliga landet . Gud kom till oss i ett visst land. Guds ömhet dök upp i Betlehem , " Så säger påven Francis , som i en intervju med den italienska tidningen La Stampa poserar Betlehem och dess folk i centrum för julens händelsen. " På julafton , jag tänker framför allt på de kristna som bor där , " sade påven .

Francis budskap är stark . Hans ord nådde det heliga landet och de har också nått de kristna i Betlehem - som förbereder sig för julen , inte bara med snö , som under de senaste dagarna täckt mycket av det heliga landet och staden där Jesus föddes . Men de kan höra alla påvens ömhet och omfamnande i detta budskap.

Johny Michel kristen från Betlehem " Jag är mycket glad att höra dessa ord av påven för att han ger mig all styrka för att stanna här i detta land . Vi lever i en mycket svår situation , särskilt mellan palestinier och israeler . Dessa ord ger mig mer styrka att stanna . Eftersom det folk som påminner palestinier i detta och påven är inte vem som helst . Som kristen , och även som en person från Betlehem , den plats där Jesus föddes , han ger oss alla hopp om att bo här , säger till oss att bo här , och han säger : " jag är med er . " och när påven säger detta , betyder det att alla kristna i världen är med mig " . 

Jag tänker på de kristna från Betlehem som upplever svårigheter , om så många av dem som tvingats lämna sitt land på grund av olika problem . Men Betlehem fortsätter att vara Betlehem , " sade påven Francis . Eftersom staden förbereder sig för hans besök i det heliga landet nästa år , är detta ett tecken på hopp för lokala kristna som kommer upplever denna jul i väntan på påven besök .

Carolina Hodali kristen från Betlehem " Jag kommer att tillbringa denna jul i Betlehem med min familj . Med de många problem och svårigheter som finns, kom vi tillbaka från utlandet för att bo här.  Och vi hoppas att påven har modet och kraften att påverka beslutsfattarna, för att uttrycka ett slut på orättvisorna och till byggandet av muren jag tror fortfarande ! " I översättning från filmen

Läs även andra bloggares åsikter om
Dagen 
Dagen-2

1 kommentar:

  1. Hva er en ekte martyr? Jan Hus og Balthasar Hubmaier. To helter av tro, og søking etter sannhet, som kjempet mot Kirkens fordervelse. På grunn av sånne typer har vi yttringsfrihet idag. Du finner mer om dem på http://wp.me/p3uvTQ-5f

    SvaraRadera