29 oktober 2012

Film från Västbanken

Citat” Under många år har Svenska kyrkan stöttat Dar al-Kalima colleget i Betlehem som erbjuder utbildning för palestinska, arabisktalande ungdomar. Fram till nu med en person avdelad för utbildning i konsthantverk. 

Nu byter man fokus och satsar på film. -Det känns roligt att få utannonsera en sådan här tjänst, mig veterligen den första i sitt slag och som faller under Svenska kyrkans internationella biståndsarbete och demokratiprogrammet där, säger Ulrika Persson handläggare på kyrkokansliet för utvecklingsbistånd i Mellanöstern.  

Skolan i Betlehem som stöds av flera lutherska partnerorganisationer har redan haft stor framgång med att utbilda unga dokumentärfilmare vars filmer visats på internationella tävlingar och vunnit priser och vill gärna bidra med att stärka detta arbete, berättar Ulrika Persson.

 -Med den här tjänsten vill vi stödja unga personer att genom utbildning i film och dokumentärfilm få en röst för förändring av den situation man lever i samt ge dem en möjlighet till försörjning.” läs mer i Kyrkans Tidning 2012-10-22

Jag blir glad när jag läser om detta biståndsprojekt. Jag har skrivit om det tidigare “ Heder åt Svenska kyrkan , det är en kyrka som tagit Jesu ord på allvar att ställa upp på sina bröders nöd i Palestina. “ Ur En kyrka som bryr sig




Mer film från Västbanken:

I Sverige kan vi nu se dokumentär filmen “Five Broken Cameras” 



Jag har inte sett filmen ännu men här är några recensioner:

Citat” Emad Burnat är lantbrukare och, av nödvändighet, filmare. Han bor i Bil’in, en palestinsk by utanför Ramallah som blivit världskänd för sina fredliga protester mot den israeliska separationsbarriären genom Västbanken. Han radar upp de fem förstörda dv-kameror som han använt mellan 2005, då yngste sonen Gibreel föddes och barriären började byggas, och 2010. Burnat dokumenterar de demonstrationer som byborna snabbt gör till en rutin varje fredag, och det vardagsliv som rullar resten av veckan. Det präglas av protesterna men det finns en energi i byn, som är ett fäste för regeringspartiet Fatah. När bosättare hänvisar till lagen som förbjuder demolering av betongkonstruktioner, bygger Bil’in-borna en utpost av betong som alltså inte heller får rivas.” ur
SvD

 
Citat” Emad Burnat är berättarrösten, han är filmaren och vittnet till denna obegripliga vardag. När hans fjärde son Gibriel föddes 2005 skaffade han sig, bonde tidigare, en videokamera. Fem sönderslagna kameror och tolv år senare har Emad Burnat skapat ett unikt dokument – en bildernas meningsfulla bank för det egna och för historiens minne.” ur GP

Citat”En gång i veckan går de palestinska byborna i Bil’in på Västbanken ut för att protestera mot säkerhetsbarriären som skurit av dem från sitt jordbruksland. Varje gång bemöts de obeväpnade demonstranterna med ett inferno av gummikulor och tårgas. Då och då ryker bonden Emad Burnats filmkamera – i en scen zoomar han in en israelisk krypskytt som sekunden senare sätter en kula rakt i kameralinsen. Det gick åt fem kameror under fem år för att göra ”5 Broken Cameras”. Burnat började filma 2005 då ultraortodoxa judiska bosättare, taggtrådsstängsel, bulldozrar och soldater invaderade hembygden. Men han skaffade också sin första kamera för att skildra den nyfödde sonen Geebril, som spelar en stor roll i filmen. Sydsvenskan

Citat” Den palestinske lantarbetaren Emad har fem videokameror: en hel och fyra sönderslagna. Han bor i Bil'in, en liten by väster om Ramallah på västbanken där den israeliska militären för sex år sedan började bygga en mur tvärs genom det lilla samhället. Men Emad låter sig inte skrämmas till tystnad. Istället har han gjort till sitt kall att dokumentera varje övergrepp från den israeliska armén på film, och inte ens hans frus böner och rädsla för repressalier kan få honom att sluta. Genom kameran får vi se deras son växa upp, bybor arresteras och mördas, och sympatisörer från hela världen komma till Bil'ins hjälp. Ett kraftfullt och personligt tidsdokument om en av modern tids största konflikter. Vinnare av Stefan Jarl Documentary Award 2012.” Ur Kino

Citat” Upplägget är enkelt och elegant. Berättandet fåordigt och komprimerat, bilderna skoningslösa och poetiska. Fem kameror på fem år under de första åren av den lille sonen Gibreels liv. Varje kamera krossas, blir sönderskjuten eller förstörs under våldsamma omständigheter. Det är sevärt." ur   SVT

Citat" Anne Sender opplevde det smertefullt å se palestinernes virkelighet. Nå oppfordrer hun norske Israel og Palestina-venner til å stå sammen om fred, i stedet for å pleie sine egne politiske og bibelske anliggender." läs mer i  Vårt Land

Läs även andra bloggares åsikter om
Aftonbladet 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar