26 juni 2012

Muslimer i mitt liv

Maria C Khoury bor i i den kristna byn Taybeh på Västbanken , hon ville gärna att jag  översatte denna text och la ut den på min blogg. Mer om vem hon är han ni läsa längst ner. 

Gästkrönika: Muslimer i mitt liv 

”Vi måste komma ihåg att för att vara sann människa betyder inte att vara "som oss" utan att vara "som Kristus". Metropolitan Anthony (Bloom) of Sourozh

Jag har lovat mig själv att skriva om det heliga människor jag känner, och faktiskt det finns så många som har vandrat särskilt här i det Heliga Landet i Kristi fotspår att jag inte är säker på att jag kommer att leva länge nog för att nämna dem alla. Jag har konfronterats  inför så många frågor om kristna  muslimska relationer i Mellanöstern som jag har ett behov av att dela något på ett mycket personligt nivå där kanske inte är säker på status i kategorin "heliga", men vill dela mina åsikter om muslimer från mitt dagliga liv under många år i Palestina, särskilt som jag en kristen som lever i 99% muslimsk befolkning och granne med sex miljoner israeliska judar.

Med tanke på att när jag växte upp i en mycket strikt grekisk hem i Amerika, hade jag ingen aning om att muslimer ens existerade men var lugna jag visste om det judiska folket och deras lidande sedan jag var tvungen att läsa om Förintelsen så tidigt som årskurs 7 Jag kan inte våga kalla henne min vän eftersom jag knappt har några vänner bara familjen. Jag kan inte kalla henne min kollega eftersom hon är så helt motsatt från mig professionellt, politiskt och religiöst. Så jag har ingen aning om hur att introducera den mest otroliga, dynamiska, säkert konservativa muslimska kvinna som jag ofta hör tala vid min by:s sammankomster och hälsar med en kyss när jag träffa henne offentligt.

Vilka sammankomster kan dessa vara? Tja, säkert den mest berömda, den årliga byn festivalen, Taybeh Oktoberfest och särskilda festligheter invigningen av den ortodoxa grundskola förlängning där $ 750.000 från ANERA (American Near East Refuge Agency) gjorde livet för studenter mer bekväm. Och den mest speciella dagen av alla, St George festdag den 23 april främjas framför allt genom vår lokala älskade Melkite präst Fr. Jack Abed. Hur kan den livliga guvernören i Ramallah, Dr Laila Ghannam, en härlig muslimsk kvinna visa upp sig i dessa kristna sponsrade evenemang? Det kan vara det stöd och den solidaritet som många regeringstjänsteman uttrycker mot den kristna kyrkan, särskilt i modern historia.

Kan det vara så enkelt som muslimer och kristna i Palestina har rättvisa anständiga professionella relationer? De sitter vanligtvis tillsammans i klassrum och på arbetsplatser. Kan det vara så att oavsett hur hårt yttre krafter som försöker skapa muslimska kristna problem i Mellanöstern, kan Palestina ha en chans att vara annorlunda, bättre, modern, liberal, demokratisk och eventuellt en dag, självständigt?

Det verkliga skälet jag skriver denna reflektion jag säger själv, som en grekisk-ortodox kristen mor som bor i det heliga landet, jag känner en oerhört djup känsla och delaktighet när jag vandrar i ceremonin Mirakel av den heliga elden i Ramallah efter att den har skickats från Jerusalem på påskaftonen, jag är ett sannt vittne till min tro på Kristus, min Herre och Frälsare som ger budskapet om evigt liv. Men när Dr Laila Ghannam marscherar bredvid mig (eller jag hellre säga när jag marschera bredvid henne eftersom det lokala protokollet kräver guvernören i Ramallah skall vara närvarande) i procession av denna mest magnifika firade kristna ceremoni i Palestina, för visst , som en muslimsk kvinna hon är vittne till god muslim-kristna relationer och återspeglar respekt för den kristna gemenskapen. Jag var speciellt personligen rörd när Dr Laila höll lyktan med lågan av den heliga eld och marscherade på gatorna i Ramallah avslutas vid Gamla stan vid den grekisk-ortodoxa kyrkan.



Min respekt, kärlek och beundran för Dr Laila Ghanam som Ramallahs guvernör som erkänner mina viktiga kristna värden så djupt att jag hoppas unga flickor i Mellanöstern kommer att inspireras av hennes förebild att följa hennes fotspår i ledarskap och samhällsengagemang . Hon är en bra röst för fredligt motstånd och en rättvis fred i Palestina. Dessutom, när folk skickar konstiga meddelanden eftersom de vägrar att se muslimer som människor och tala om för mig att hur vågar jag säga att muslimer och kristna relationer i Palestina är rättvisa när en fanatisk islamisk mob kom för att bränna ner mitt eget hus 2005. Jag helt enkelt har aldrig sagt i gengäld att den tidigare guvernören på den tiden, sade en annan levande muslimsk man under fortsatt hot mot de olika lokala befolkningen att om Khoury:s hus kommer att brännas ner kommer han att sova över natten för att skydda oss och mobben kommer att få leva med det faktum att de också attackerade guvernören i Ramallah som övernattade hos Khoury:s.

Således, det enda som dyker i mitt sinne: Vad är detta konstigt värld som jag lever i? När de fanatiska muslimer som kom och för att att bränna ner mitt hem, var det de vanliga muslimerna som kom att rädda mig särskilt den palestinska polisen med sina vapen som satte stopp för maffian efter att i sex timmar försenats att få tillstånd från den israeliska armén att komma in i vår by så fjorton andra hus brände sner, men ingen blev skadad den galna natten.

Det är roligt att den första personen som ibland ringer mig att önska mig en riktigt God Jul är en omtänksam muslimsk lärare från Jenin. Det är märkligt att när min tonårige son låste sig ur sin lägenhet vid midnatt (och var för rädd för att kalla mig eftersom jag är en timme bort och kommer att skrika och skrika till slutet av jorden om hans okunnighet) att det är snäll muslimsk mamma som tog hand honom i Ramallah och höll honom skyddad över natten. Dessutom, vid det sista julfirande blev jag helt förvånad över att det inte var en av patriarkerna eller mina kompisar i skolan eller ärkebiskoparna, som uppmanade det internationella samfundet att uttrycka starkare stöd för den kristna närvaron i Palestina, men en muslimsk medlem i den palestinska myndigheten. Nu, tycker inte du att konstigt?

Och till slut t alla människor vill ha och behöver respekt, kärlek och acceptans från mänskligheten oavsett vad vår religion, etnisk och kulturell bakgrund kan vara. För säkert, inte kommer ordet "muslim" som första tanke när jag tänker på de underbara lärare jag har arbetat med eller de särskilda mödrar som har kommit till mina barns födelsedagskalas eller de fantastiska dansarna som har kommit att uppträda på  Taybeh:s Oktoberfest .

Av någon anledning när vi älskar, ser vi människan i den andra men världen skapar dessa boxar och kategorier men om människor är sig själva utan de strikta kulturella värdena, kommer de relaterar till varandra som människa till människa, inte nödvändigtvis som muslim eller kristen som tvingas på oss av stereotyper. Religion är en mycket personlig fråga och det bör hållas privat men levas ut i våra dagliga handlingar mot varandra.

Vad vi gör och hur vi beter oss talar högre än vad vi säger. "Låt ert ljus lysa inför andra att de ser era goda gärningar och prisar er Fader i himlen." Matteus 5:16

Maria C. Khoury, Ed. D. Taybeh  Läs originaltexten här: The Muslims I Know

Foto: Dr Laila Ghannam Ramallahs guvernör och textförfattaren Maria


Mer om: Maria C Khoury
Tidigare: Muslimsk attack i Taybeh? 

Läs även andra bloggares åsikter om
 
Dagen  Dagen-Insikt
Dagen-2
Dagen-3
Dagen-Bön för muslimer i 30 dagar 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar