24 december 2009

Julkrubbor I Betlehem

Min gode vän Rhode Winroth samlar på julkrubbor en imponernade samling som jag fått titta på . Krubban från Kenya är min favorit, stallet gjort av en nöt ? Men en svart Jesusfamilj ! dessa lokalt gjorda julkrubbor visar att man tagit till sig julevangeliets text, berättelsen om undret i Betlehem har landat i derans egen verklighet.


Själv har jag två julkrubbor båda inköpta i Betlehem, som en solidaritetshandling för Betlehems träsnidare som inte har det lätt med den minskande turistströmmen. Betlehem har sen århundraden tillbaka varit ett turistmål, tillverkningen av souvenirer är en viktig inkomstkälla. Betlehem del 4

En som drabbats hårt är Claire Anastas. Hennes hus är omgiven av muren på tre sidor jag har stått utanför hans hus och sett på bedrövelsen. Dessa träsnidare har nu framställt en ny typ av krubba för att visa den belägenhet de lever under idag.
I hennes krubba går muren rakt igenom krubban och skiljer de tre vise männen från varandra och djuren från sin herde, precis som muren i verkligheten skiljer vänner från vänner och bönder från sin mark. Claire Anastas

Citat “Jag visade också en krubba (se ovan) som Claire Anastas låtit tillverka. Claire bor i ett hus i Betlehem som är omringat på tre sidor av muren. I hennes krubba går muren rakt igenom krubban och skiljer de tre vise männen från varandra och djuren från sin herde, precis som muren i verkligheten skiljer vänner från vänner och bönder från sin mark. Krubban är handgjord och tillverkad i olivträ. Muren är löstagbar, för Claire hoppas och tror att kraften i det under som en gång skedde i Betlehem kommer att göra att muren en dag faller."slut citat ur Madeleine Dahl

Här en film där man kan se Claire Anasta hus,jag stod själv utanför detta hus okt. 2008, vad jag inte såg då var som fanns utanför muren på bosättarnas sida, nämligen vackra olivlundar som nu inte barnen i Betlehem kan leka i.

Läs även :


Julhälsning från Mitri Raheb:
Pastor Mitri Raheb of Christmas Lutheran Church in Bethlehem








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar